Wandelen op Tenerife

Laatst bijgewerkt: 25 april 2016 om 18:02 uur

Naar één van de Canarische eilanden en wel Tenerife, is weer eens wat anders. Wat hebben we met z’n allen genoten van dat heel andere, dat andere landschap, dat andere weer. Alhoewel ....we hebben alle seizoenen van het jaar meegemaakt !

• De lente met z’n frisse groen, z’n mooie bloemen en milde temperaturen en heerlijke zonneschijn.
  • De zomer met z’n diepblauwe zee, het heerlijke warme weer, zitten op een terras.
  • De herfst met z’n mist, motregen en slagregens.
  • Tot  slot als toetje op de vakantie, natte sneeuw terwijl wij gelukkig binnen zittend, genoten van warme soep !

Met dertien personen vertrokken we 24 maart 2016 naar Tenerife. We hadden een goede reis en zagen de besneeuwde Pyreneeën en de Sierra Nevada, de kustlijn van Marokko, Fuerteventura en Cran Canaria vanuit de lucht.
Na een nachtrust vertrokken we de volgende dag eerst naar een oud kerkje, vlakbij ons hotel. Het was Goede Vrijdag en we lazen in die kerk een deel van het lijdensverhaal. Hierna vertrokken we voor een wandeling langs de kust, de Camino de la Costa. Ons doel: cafe Vista Paraiso (oftewel paradijs) Mooie wandeling, maar we kregen het paradijs niet op een presenteerbordje, het venijn zat in de staart!
Na een fikse klim hadden we ons paradijs bereikt. Wat een prachtig uitzicht! Eenmaal bijgekomen met een consumptie besloten we met de bus terug te gaan.
In de dagen erna liepen we door bossen, aan de zuidhelling van de vulkaan Del Teide, de Masca Kloof, aan de noordzijde van de vulkaan en nog langs de zee in westelijke richting.
De wandeling in het nevelbos was niet goed realiseerbaar vanwege het openbaar vervoer (het was wat lastig bereikbaar) en het weer (er was regen voorspeld).
De wandeling in het bos, de Óragnos-hoogteweg, was ook mooi. Helaas moesten we de route aanpassen vanwege versperringen en misten een redelijk groot deel volgens mij. We hebben flink geklommen en gedaald en verwonderden ons over de andere naaldbomen dan die wij in Nederland zien. Tussendoor trakteerde de Teide ons diverse keren met een uitzicht op zijn besneeuwde hellingen. De beroemde orgelpijpen zagen we toen we langs de weg richting bushalte liepen.
Wat hadden wij een geluk, we waren nog niet bij de bushalte of de lucht betrok en de bergen werden aan ons zicht onttrokken en snel erna kwam de bus!

Zondag was het de eerste Paasdag. Na het ontbijt hielden we in een zaaltje van het hotel een mooie Paasviering, liepen naar de boulevard, waar we getrakteerd werden op de welbekende NCRV-koffie met ...( wel heel erg lekker gebak!)
Om 12.00 uur was er in de stad een processie waar we naar hebben gekeken. Hierna begonnen we aan onze zondagse “boemel”, een wandeling langs de kust in westelijke richting naar Mirador de San Pedro. We genoten van de golven die tegen de kust sloegen, het was een mooie wandeling en op de frisse wind na hadden we mooi weer. In een vissersplaatsje dronken we wat op een terras met uitzicht over de kustlijn met de mooie golven die op de kust beukten.

Maandag was het stralend weer op de plaats waar wij gingen wandelen, een rondwandeling langs de hellingen van de Pico Viejo , het kleine broertje van de Teide. Dit was voor mij echt een van de hoogtepunten van de vakantie, wat een prachtige wandeling! Het is moeilijk te beschrijven. Woestijnachtige omgeving met prachtig gekleurde rotsen en gestolde lava hier en daar. Je raakte hier niet uitgekeken en uitgefotografeerd! Een strak blauwe lucht maakte alles nog mooier !Helaas kwam er te snel een einde aan deze mooie wandeling.

Dinsdag wachtte ons weer een bijzondere tocht: door de Masca-kloof! Helaas bleven vier personen bij het hotel, de tocht was voor hen te pittig. Door een communicatiefout ging de boottocht die hen beloofd was aan hun neus voorbij. De anderen liepen door deze imponerende kloof. De tocht was best pittig. Steile rotswanden, ook hier gestolde lava, plantengroei, palmen , riet ed. Doordat het paasvakantie was ,was het erg druk ,dat was een beetje jammer. Gewoon niet teveel op letten, dan viel het wel mee, want wat was ook dit een schitterende tocht! Hier en daar werd een helpende hand geboden door de gids en zijn assistent, want het was soms, kruip door sluip door en moesten we over stenen lopen die in waterstroompjes lagen enz. Na een aantal uren kwamen we tegen 16.00 uur bij de zee aan, waar de boot ons op kwam halen en we wat te eten en te drinken kregen en genoten van het leuke boottochtje. Met de bus weer naar het hotel.

Woensdag besloten we om nogmaals richting de Teide te gaan, omdat er regen was voorspeld en wij hoopten weer boven de wolken te kunnen lopen. In het begin was het mooi weer, maar al snel kwamen de wolken opzetten en liepen we in mist en motregen, later regen en eenmaal achter de soep veranderde dat in natte sneeuw. Desondanks hadden we een mooie dag met een prachtige wandeling. Interessant ook, omdat we in het bezoekerscentrum informatie kregen over het ontstaan van de Canarische eilanden.

Donderdag, onze laatste dag, begon met plensregens. Helaas kon de wandeling in de botanische tuin daardoor niet doorgaan. Tussen de middag aten we gezellig warm in een restaurant vlakbij het hotel. Tegen 14.00 uur kwam de bus ons halen en vertrokken we richting vliegveld. Een mooie vakantie was ten einde ! Er is nog veel om na te genieten en voor de liefhebbers, je te verdiepen in het ontstaan van dit eiland.